"Ministerul Transporturilor va
vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv
în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei
creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării
acesteia, dacă este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a
investitorilor, si anume negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante
urmata de licitaţie cu ofertă în plic, conform legislaţiei în vigoare.
Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare şi
publicate în oferta de vânzare şi vor consta în experienţă relevantă în
domeniul transportului de marfă şi capabilităţii operaţionale şi capabilităţi
financiare care să demonstreze posibilitatea preluării şi dezvoltării unei noi
afaceri", se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea
strategiei de privatizare a CFR Marfă.
Singurul criteriu de adjudecare a
licitaţiei va fi preţul oferit.
În forma lansată în dezbatere din
toamna anului trecut, strategia prevedea vânzarea integrală a acţiunilor
deţinute la CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, precum şi pachetul obţinut de
stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma
compensării datoriilor companiei către CFR SA.
Totodată, documentul prevedea o
garanţie de participare la licitaţie de 20% din valoarea nominală a pachetului
de acţiuni scos la vânzare.
Strategia prevede în forma actuală o
garanţie de participare la licitaţie de 10 milioane euro, echivalent în lei,
"cu încadrarea în procentele prevăzute de norme", reprezentând 17%
din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat.
Pe de altă parte, taxa pentru
fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare
este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.
Comisia de privatizare va fi formată
din şapte reprezentanţi nominalizaţi din partea Ministerului Transporturilor,
unul desemnat de Ministerul Apărării Nationale şi un altul din partea
Ministerului Finanţelor Publice.
Până la sfârşitul lunii aferente
datei transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor CFR Marfă,
fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizaţie lunară brută
asigurată din bugetul MT care nu poate depăşi 3.000 de lei brut.
În cazul în care Ministerul Transporturilor
nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al
procedurii de licitaţie, instituţia va putea decide reluarea procesului de
privatizare prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de
proprietate asupra acţiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau
prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitaţie a
următorilor investitori calificaţi.
"CFR Marfă deţine un parc de
material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000
sunt utilizate în mod curent) şi peste 900 locomotive, o astfel de bază de
active plasând compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alti operatori
detinuţi de stat în regiunea central sud estică europeană. Din punct de vedere
al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de
transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori
privaţi care au apărut după anul 2001", se precizează în nota de
fundamentare a proiectului de act normativ.
Autorii proiectului precizează că
procesul de privatizare se poate desfăşura în paralel cu procedura de
notificare a conversiei la Comisia Europeană, care trebuie să o aprobe înainte
de implementarea efectivă a operaţiunii.
Premierul Victor
Ponta a declarat marţi că Guvernul va include în strategia de
privatizare a CFR Marfă o serie de proceduri de precalificare a investitorilor,
legate de cifra de afaceri, experienţa în domeniu şi capacitatea financiară,
documentul urmând să fie discutat, marţi, 5 februarie, în CSAT şi aprobat a
doua zi de Executiv.
El a afirmat, la RTV, că a discutat
pe această temă cu preşedintele Traian
Băsescu şi că acesta a fost de acord cu vânzarea companiei, dar cu
condiţia ca procedura de atribuire să fie diferită de cea aplicată în cazul
încercării de privatizare a Oltchim, respectiv de licitaţie deschisă.
Guvernul s-a angajat în ultimele
negocieri cu FMI să publice anunţul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a
acestui an şi să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de
acţiuni până la jumătatea lui mai, tranzacţia urmând să fie încheiată atunci
când "toate condiţiile vor fi îndeplinite".
"Pentru CFR Marfă, pregătirile
sunt avansate în vederea vânzării unui pachet majoritar de acţiuni către un
investitor strategic. Vom organiza o licitaţie publică pentru selectarea
căştigătorului şi intenţionăm să încheiem tranzacţia cât mai curând posibil,
imediat ce toate condiţionalităţile din acordul de vânzare-cumpărare vor fi
îndeplinite", în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI
obţinută de MEDIAFAX.
Ministrul Transporturilor, Relu
Fenechiu, a declarat însă că ar fi cel mai fericit dacă până în 20
iunie s-ar putea privatiza CFR Marfă, precizând că până la jumătatea lunii mai
va avea lista cu cei care şi-au exprimat intenţia de a participa la
privatizare, iar în iunie rămâne desemnarea câştigătorului.
La sfârşitul lunii noiembrie,
preşedintele şi premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse
oficiale au declarat agenţiei MEDIAFAX că cei doi au convenit să amâne
privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru
astfel de operaţiuni.
|